Hjälp wanted!

Till nästa tisdag ska jag ha fixat fram ett 40 sekunder långt danssolo där man ska gestalta en karaktärs känslor och tankar.

Vi ska nämligen "vara" dessa karaktärer i vår produktion i vår (som man jättegärna får komma och se på då).

Jag ska "vara" en 68-årig tant som heter Eva och bor i Halmstad. Hon har inga barn, men hon har en katt. Eva känner sig ganska ensam. När hon var liten ville hon bli balettdansös, men var tvungen att ge upp sin dröm eftersom familjen hade dåligt med pengar.

Hur tycker ni jag ska gestalta detta? Hur känner sig en 68-åring tror ni?



Kommentarer
Postat av: Klasskamrat

Beroende på... men en typisk känsla är ju att hon känner att livet rinner ur hennes händer utan att hon kan göra något åt det... kanske. Det hjälpte säkert inget.

Ett sätt att gestalta att hon känner att livet dras ifrån henne genom dans kan ju kanske va att först dansar hon men gör fel. Gör om, men gör fel igen. Tillslut blir hon mer och mer frustrerad och panik fylld, som om hon verkligen försöker, men misslyckas hela tiden. Hur det ska sluta vet jag inte... kanske att hon faller ihop på marken och liksom bryter ihop. Det symboliserar alltså att hon försöker hålla ugdomen och livet kvar, men att den mot hennes vilja försvinner, allt mer och mer. Tillslut kämpar hon allt vad hon har för att hålla den kvar, men misslyckas - och bryter därmed ihop...

Jag vet inte, hoppas det hjälpte dig någonting i alla fall!

Hade bra Stina! / Klasskamrat

2008-11-12 @ 23:30:26
Postat av: Klasskompis

Beroende på... men en typisk känsla är ju att hon känner att livet rinner ur hennes händer utan att hon kan göra något åt det... kanske. Det hjälpte säkert inget.

Ett sätt att gestalta att hon känner att livet dras ifrån henne genom dans kan ju kanske va att först dansar hon men gör fel. Gör om, men gör fel igen. Tillslut blir hon mer och mer frustrerad och panik fylld, som om hon verkligen försöker, men misslyckas hela tiden. Hur det ska sluta vet jag inte... kanske att hon faller ihop på marken och liksom bryter ihop. Det symboliserar alltså att hon försöker hålla ugdomen och livet kvar, men att den mot hennes vilja försvinner, allt mer och mer. Tillslut kämpar hon allt vad hon har för att hålla den kvar, men misslyckas - och bryter därmed ihop...

Jag vet inte, hoppas det hjälpte dig någonting i alla fall!

Hade bäst Stina! / Klasskompis

2008-11-12 @ 23:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0