Dansläger med Birka.

Idag var sista dagen på daglägret med Birka dansklubb. Och sista träningen ända till i sommar när det gäller tiodans. Sorgligt. Men det är okej, jag har fått tillåtelse av självaste Peter att gå på friträningarna och hälsa på bara för att jag är VIP ;) :D..

Schemat från lägret idag såg ut som följer;

9.00 Livet som amatör
Vi pratade om en massa tävlingar och hur/ när man ska gå över från amatör till proffs. Tydligen finns det två vägar till toppen man kan gå. Antingen kan man ta England-vägen, då vinner man i princip bara ära. Eller så kan man gå IDSF- vägen (international dance sports federation), då vinner man världsrankingpoäng och kan på så vis bli bäst. Men det är större ära och "bättre" att vinna exempelvis Blackpool (som hålls i England varje år och är den mest prestigefyllda danstävlingen i hela världen) än att vinna någon stor IDSF-tävling (ex. Milano Open).

10.00 Mental träning
Vi fick dansa. Men först skulle vi tänka negativa tankar. Bara negativt. "Du är dålig på att dansa", "Du sträcker inte på benen", "Du är dålig". Sådana tankar. Sedan skulle man sitta två och två och säga negativa saker till den andra. Deadly Serious. När vi var riktigt nere skulle vi sedan dansa en Cha-Cha. Det gick inte så bra.

Sedan skulle vi göra tvärtom: tänka positiva tankar. Och sedan dansa en Cha-Cha. Vilket gick väääldigt mycket bättre. Kontentan av detta var alltså att man kan kontrollera sin prestation enormt bara genom att tänka positivt respektive negativt.

11.00 Latin
Vi lärde oss "lead" (att föra och bli förd). Detta går ut på att man ska ha ett visst tryck mellan händerna och detta hjälper en att läsa av den andra partnern, ifall den vill ändra något steg etc. Detta är vääldigt underlättande för mig som inte brukar ha någon partner att ha en motpunkt som man kan stödja sig vid.

12.00 Standard
Vi lärde oss "floorcroft". Alltså att hantera golvet, vilket innebär att kunna anpassa dansen efter golvets storlek, om det är halt eller strävt samt väja för andra par. Det finns tre alternativ när man märker att man kommer krocka in i ett annat par:
1. Stanna och vänta (såklart med hållning och allt) tills att paret har dansat vidare
2. Svänga, vrida steget så att det går åt ett annat håll
3. Ändra steg. Förutsättningen för detta är att paret är väldigt samdansat, killen kan föra och tjejen kan följa.

13.00 Lunch

14.00 Styrka
Vi gjorde styrka i olika stationer. Jobbigt, men jag kunde ändå hantera det. Till skillnad från följande pass:

15.00 Kondition
Jag hatar kondition. Det byggde på samma princip som styrka, olika stationer. Stationen med upphopp var min hatstation, där typ DOG jag!

16.00 Coaching

Coaching betyder att man dansar alla danser utan att stanna i en timme. wonderful. Dock lyckas jag aldrig hålla det. hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0